Hydraulisch en pneumatisch gereedschap

0

Lees hier over de voordelen van gereedschappen die door olie- of luchtdruk worden aangedreven. Nog te weinig worden zulke gereedschappen gebruikt, terwijl het vaak praktischer en veiliger is dan elektrisch aangedreven gereedschap.

Het is bewezen

In feite moet deze blog over enkel hydraulisch gereedschap gaan, maar het raakvlak met pneumatisch is gigantisch groot. Beiden is veilig gereedschap. Ondanks alle maatregelen van aardlek en geïsoleerde mantel krijgt een bouwvakker toch nog wel eens een kleine elektrische schok als die in de regen, of net na een regenbui, met een boormachine, handcirkelzaag, decoupeerzaag, enzovoort bezig is. Dit is eenvoudig op te lossen. Iedereen kent de luchtsleutel waarmee de monteurs in de Formule 1 de racewagen bijzonder snel op nieuwe banden en wielen zet. De wielmoer wordt met pneumatiek los- en vastgedraaid. Het is uitgesloten dat een monteur een elektrische schok zal krijgen van de sleutel en dit omdat het niet op elektriciteit gaat. Vergelijkbaar met een sleutel is er ook een slijptol, boormachine, enzovoort aan de luchtslang te monteren, en dat gereedschap is letterlijk onder water te gebruiken. Dit stukje veiligheid geldt voor zowel pneumatisch als hydraulisch gereedschap. Wel is er een verschil als het op kracht uitkomt. Een hydraulische drukcilinder kan tonnen drukken. Denk aan een hydraulische kliever, dat duwt hout zo prut dat het alleen maar kan splijten hoe hard de houtsoort ook is, maar ook aan de klep van een kraakwagen wat een bankstel kan pletten. Dat soort drukcilinders, die je ook bij een mobiele kraan aantreft, drukt met tonnen. Zowel hydraulisch alsmede pneumatische gereedschappen zijn al erg oud en hebben zich bewezen. Problemen die er vroeger wel waren, zoals lekken van olie bij hydraulisch gereedschap of ongevallen met de compressor die voor de luchtdruk moeten zorgen, komen bij correct onderhoud niet meer voor.

Conclusie

Het is vreemd dat pneumatische en hydraulische gereedschappen en hulpmiddelen alleen in bepaalde branches gebruikt worden, en nooit een bredere doorstart hebben gemaakt. Zo is het logisch dat een garagebedrijf een luchtsleutel heeft, en dat er in de fruitteelt met een pneumatische snoeischaar gewerkt wordt. In de scheepvaart is het hydraulisch aangedreven een begrip. Alles wat op een schip met oliedruk in beweging te krijgen is, is dan ook hydraulisch aangedreven. Daarentegen zijn pneumatische en hydraulische gereedschappen in andere bedrijfstakken amper aanwezig, terwijl dat wel degelijk een goede oplossing kan zijn om sneller en veiliger te werken

Blogbeheerder van Werkveiligheidswijzer

Leave A Reply