De deuren van de horeca zijn inmiddels zo’n 8 weken gesloten. Het water staat veel ondernemers aan de lippen. Ondanks alle thuisbezorgmaaltijden en andere creatieve oplossingen zorgt de coronacrisus voor veel leed. Onder strikte voorwaarden mogen ondernemers hun zaak vanaf 1 juli weer opengooien. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten weer veilig naar je horecazaak kunnen?
Horecaprotocol
Inmiddels is er een protocol tot stand gekomen waar diverse partijen hun bijdragen aan hebben geleverd: KHN (Koninklijke Horeca Nederland), VNO-NCW, MKB Nederland, McKinsey en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dit protocol is gericht op de richtlijnen van het RIVM en biedt horecaondernemers duidelijke beleidslijnen waar hun zaak aan moet voldoen bij de heropening.
De belangrijkste maatregelen in het document zijn voor veel horecaondernemers uitvoerbaar, hoewel hun zaak in veruit de meeste gevallen niet meer winstgevend zal zijn bij het toepassen van deze maatregelen. De belangrijkste maatregel is het waarborgen van de 1,5 meter afstand. Daarnaast mogen er per ruimte niet meer dan 30 mensen in aanwezig zijn.
Mondkapjes in de horeca
Vooralsnog zal er geen mondkapjesplicht in de horeca komen. Echter voor ondernemers is het aan te raden hier een weloverwogen keuze in te maken. Klanten zullen zich veilig voelen als er zichtbaar rekening wordt gehouden met beschermingsmaatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Het dragen van een mondkapje is een visueel aspect, dat door veel gasten gewaardeerd zal worden. Als alternatief op het wegwerp mondkapje en stoffen mondkapje kan gekozen worden voor een doorschijnend masker zodat de klant zich verwelkkomt voelt door de glimlach van de ober.
Bij de keuze voor een stoffen maskers zijn er vele personalisatie mogelijkheden mogelijk. Zo is het mogelijk mondkapjes te laten bedrukken met het bedrijfslogo, ook is er de keuze om mondkapjes volledig op maat te laten ontwikkelen in de stijl van het bedrijf.
Zo laat je je klanten veilig voelen
Niet alleen het opvolgen van de maatregelen van het protocol is belangrijk. Ook het laten tonen aan klanten welke beschermingsmaatregelen jij hebt getroffen. Het gaat erom dat de klant zich veilig voelt bij het binnenstappen van jouw zaak.
Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bij de ingang een overzicht hebt hangen van alle maatregelen die je hebt genomen. Plaats een video online hoe klanten jouw zaak kop een veilige manier kunnen bezoeken. Klanten dienen vooraf te reserveren, een uitgelezen kans om ook op jouw website te vermelden hoe een bezoek aan jouw zaak eruitziet.
De toekomst
De toekomst zal uitwijzen of gasten de weg naar de horeca snel weer weten te vinden of dat zij liever voor het devies ‘stay home, stay safe’ kiezen. Het zal mede afhangen van de verdere ontwikkelingen van het virus nu de maatregelen voor veel sectoren versoepeld zijn. De basisscholen zijn weer geopend, o.a. fysiotherapeuten, kappers en masseurs zijn weer aan het werk gegaan. De komende weken wordt een spannende tijd om te zien we de flatten the curve strategie van het kabinet met deze versoepeling kunnen blijven volhouden.