Er zijn situaties waarin er plotseling een heel pand moet worden ontruimd. Denk bijvoorbeeld aan het ontruimen van een kantoorpand of van een woning na een overlijden. Als je executeur testament bent of je bent een verhuurder van een pand dat is verlaten zonder dat het is ontruimd, dan kun je zelf aan de slag als boedelruimer.
Het ruimen van een bedrijfspand of woonhuis is een hoop werk. Bovendien komen er enkele risico’s bij kijken. Hoe pak je de boedelruiming aan? En waar moet je precies op letten? We geven je een aantal tips zodat je veilig te werk kunt gaan.
Te werk als boedelruimer tip #1: Maak een inschatting van de risico’s
Het ene pand is het andere niet en de ene opruiming heeft meer risico’s dan de andere. Een pand opruimen na een verlies van een dierbare is een emotioneel proces waar je zelf graag de regie over houdt en in de meeste gevallen ook voldoende tijd voor hebt. Maar een kantoorpand efficiënt verhuizen moet snel gebeuren, waardoor de druk toeneemt en de kans op ongelukken vergroot. En gaat het bijvoorbeeld om het uitruimen van een kantoorpand na een brand, dan is het duidelijk dat je beter een professionele boedelruimer in kan schakelen.
Te werk als boedelruimer tip #2: Taxeren van de waarde
Wie geconfronteerd wordt met een inboedel die afgevoerd moet worden, doet er altijd verstandig aan om de waarde van de inboedel te (laten) taxeren. Dat geldt zeker als je een woning gaat uitruimen. Voordat je de kringloopwinkel belt of alles aan de straatkant zet, wil je zeker weten dat er geen waardevolle spullen of bijzondere erfstukken tussen zitten. Een taxateur of een inboedelbedrijf heeft verstand van de waarde van meubels, serviezen en kunststukken. Is de waarde van de inboedel vastgesteld, dan is het een stuk makkelijker om te beslissen wat je ermee gaat doen.
Te werk als boedelruimer tip #3: Vraag voldoende hulp
Zelf een kleine woning uitruimen is een heleboel werk. Daar wil je niet alleen voor komen te staan. Het gaat dan overigens niet alleen om fysieke arbeid, maar ook om moeilijke (en mogelijk emotionele) keuzes die je moet maken rondom het weggooien, behouden en verdelen van de inboedel. Door iedereen goed bij het proces te betrekken en alle keuzes af te stemmen, werk je niet alleen veiliger maar voorkom je ook ruzie en teleurstelling.
Veilig werken als boedelruimer
Veilig een pand of huis leegruimen vergt veel voorbereiding. Door een goede inschatting te maken, de waarde van de inboedel goed te taxeren en hulp te vragen waar het nodig is, kun je op een veilige manier te werk gaan.