Als bedrijf streef je altijd naar een veilige en representatieve uitstraling. Als het personeel eenheid en vertrouwen uitstraalt, is de klant vaak ook tevreden. Bedrijfskleding is daarom essentieel voor een goed imago. Het is speciale kleding die het werken veiliger of makkelijker maakt, of wordt gedragen voor een representatief uiterlijk. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om zich op deze manier te presenteren aan de klant. Hieronder de vijf redenen waarom ‘corporate fashion’ zo belangrijk is.
1. Herkenbaarheid
De belangrijkste reden om bedrijfskleding aan te schaffen, is om het personeel herkenbaar te maken. Zij zijn de ‘visitekaartjes’ van het bedrijf en moeten zichtbaar zijn. Medewerkers die bedrijfskleding dragen, zijn de gezichten van het merk, zij dragen het gevoel van het bedrijf uit. Heb je wel eens minutenlang gezocht naar een ober of een winkelmedewerker? Dan weet je hoe vervelend het is als het personeel niet zichtbaar is. Klanten moeten in één oogopslag kunnen zien bij wie ze moeten zijn.
Bedrijfskleding maakt het personeel herkenbaar, en het geeft een serieuze, dienstbare uitstraling naar de klanten toe. Het geeft het bedrijf een goed imago.
2. Bedrijfsidentiteit
Bedrijfskleding versterkt de eenheid van een bedrijf. Het geeft medewerkers de uitstraling die ze nodig hebben om het bedrijf te representeren. Het is belangrijk een duidelijke huisstijl door te voeren, zodat er een duidelijk beeld naar buiten wordt gecommuniceerd. Als de bedrijfskleding er goed uit ziet, zorgt dat voor een positieve kijk op het bedrijf.
3. Veiligheid
Vaak zijn veiligheid en hygiëne de belangrijkste redenen om bedrijfskleding aan te schaffen. De overheid heeft het dragen van uniformen of bedrijfskleding bij sommige beroepen verplicht gesteld. Een arts draagt een witte jas, een kok een koksmuts en de politie en brandweer speciale uniformen. Deze bedrijfskleding zorgt voor een veilige en prettige werksfeer voor het personeel.
4. Gelijkheid en comfort op de werkvloer
Bedrijfskleding schept gelijkheid onder het personeel. Iedereen ziet er hetzelfde uit en is een gelijkwaardige medewerker van het bedrijf. Dit zal het teamgevoel versterken.
Het personeel hoeft minder te investeren in privékleding en niet na te denken over een correcte kledingkeuze voor het bedrijf. Als je je lekker voelt in bedrijfskleding, straalt je dit ook uit naar je klanten. Medewerkers waarderen mooie, comfortabele bedrijfskleding en zullen zich op hun gemak voelen in het bedrijf.
5. Wederzijdse groei
Door de invoering van bedrijfskleding zullen medewerkers meer betrokken raken bij elkaar en bij het bedrijf als geheel. Dit versterkt de identiteit maar ook de groei van het bedrijf. Als werknemers met trots de kleding dragen, zal hen dat inspireren om te voldoen aan de regels en verwachtingen van het bedrijf. De loyaliteit van het personeel is essentieel voor de groei van het bedrijf.
Dit artikel werd je aangeboden door Unishore Bedrijfskleding, online leverancier van bedrijfskleding en werkkleding.