Veilig werken op kantoor? Wij geven je tips

0

Een ongeval op kantoor is zowel voor de werknemer als de werkgever erg vervelend. Door een aantal belangrijke maatregelen te nemen, kunnen gevaarlijke situaties en incidenten vermeden worden. Wil jij de veiligheid van jouw werknemers zo goed mogelijk waarborgen? In dit artikel geven we verschillende tips voor een zo veilig mogelijke werkvloer.

1. Opruimen is de sleutel

Losliggende spullen kunnen voor nare ongelukken zorgen. Vermijd daarom losliggende objecten zoals dozen op de grond maar ook loszittende vloeren, uitstekende spijkers of andere scherpe voorwerpen. Zorg ervoor dat het kantoor altijd opgeruimd is en berg losse voorwerpen op, bijvoorbeeld in stevige opbergdozen.

2. Voorkom geweld

Niet alleen voor de hand liggende situaties, zoals kapotte bureaustoelen of zware voorwerpen op tafel, maar ook geweld kan de veiligheid op kantoor in gevaar brengen. Voorkom fysieke en verbale uitingen die kunnen leiden tot ruzies of zelfs geweld. Dit kun je het best doen door de werknemers goed te informeren en bijvoorbeeld cursussen aan te bieden op het gebied van frustraties op de werkvloer.

3. Let op gezondheid

Vooral op kantoor, waar vaak lang aan een bureau of achter een computer wordt gewerkt, is het belangrijk dat werknemers zich bewust zijn van hun gezondheid en lichaamshouding. Comfortabele stoelen en goed afgestelde bureaus kunnen zowel beginnende als langdurige klachten voorkomen. Goed om te weten: een voetensteun of een laptopsteun kan de werkhouding verbeteren en werkgerelateerde gezondheidsklachten voorkomen.

4. Wees waakzaam

Als werkgever of leidinggevende is het belangrijk om in de gaten te houden of de werknemers op de hoogte zijn van de veiligheidsvoorschriften. Zorg ervoor dat de werknemers zich bewust zijn van het belang van deze regels en ze ook serieus nemen. Merk je op dat de veiligheidsregels niet worden opgevolgd? Kies dan bijvoorbeeld voor het geven van een opfriscursus waarin verschillende (mogelijke) gevaarlijke situaties worden besproken.

5. BHV en EHBO

Vindt er toch een incident plaats op kantoor? Dan is het belangrijk dat er iemand aanwezig is die eerste hulp kan toepassen. Zorg ervoor dat er altijd iemand aanwezig is die een EHBO of een BHV cursus heeft gevolgd en gecertificeerd is. Natuurlijk is het ook belangrijk dat er EHBO artikelen (zoals pleisters, kompressen, drukverband en gaasverband) aanwezig zijn op kantoor. Onthoud: ook een brandblusser en blusdeken zijn items die onmisbaar zijn voor op kantoor.

Extra tips:

  1. Geluidsoverlast kan leiden tot concentratieverlies, stress en zelfs ongelukken. Zorg er daarom voor dat de geluidsoverlast op kantoor zo goed mogelijk bestreden wordt.
  2. Controleer regelmatig de machines die aanwezig zijn op kantoor. Zijn ze goed onderhouden en veilig?
  3. Ook een verkeerd klimaat op kantoor kan leiden tot werk gerelateerde gezondheidsklachten. Zorg daarom voor een goed klimaatsysteem en een temperatuur- en luchtvochtigheidsregelaar.

Blogbeheerder van Werkveiligheidswijzer

Leave A Reply