Werkveiligheidswijzer.nl

Veilig werken in coronatijd: 3 tips!

Het coronavirus houdt de wereld inmiddels al een jaar in de greep. Inmiddels weten we bijna niet meer hoe het leven was zonder alle maatregelen. De tijd waarin je elkaar gewoon op straat de hand kon schudden, een knuffel kon geven en gewoon fysiek contact met de klant kon hebben. De tijd waarin de nieuwjaarsborrel een en al gezelligheid was. Waar alles nog gewoon mogelijk was zonder het dragen van mondkapjes. Helaas moeten we toegeven dat ook het komende jaar het coronavirus ons dagelijkse leven zal beheersen. Zeker ook op de werkvloer. Want hoe werk je nu veilig in de coronatijd? In dit artikel geven we 3 nuttige tips.

1.   Laat werknemers zoveel mogelijk thuiswerken 

Het kabinet heeft al sinds het voorjaar van 2020 duidelijk gemaakt dat het belangrijk is dat mensen zoveel mogelijk thuiswerken. Er moet zo min mogelijk sociaal contact zijn. Dat betekent dus ook zeker geen volle kantoren. Daarom is het als werkgever van belang om indien mogelijk een goede thuiswerkplek te garanderen. Zorg ervoor dat werknemers eenvoudig vanuit huis kunnen werken en geeft ze deze mogelijkheid. 

Er zijn ook verschillende bedrijven die nu met een spreiding van de werknemers werken. Dat betekent dat één groep vanuit kantoor werkt, één vanuit huis en één op een externe locatie. Dit kan vervolgens afgewisseld worden. Zo zorg je ervoor dat het kantoor niet overvol is, maar dat er wel altijd genoeg mensen in geval van nood aanwezig zijn. Daarnaast geef je iedereen zo eens in de week bijvoorbeeld de mogelijkheid om thuis te werken. 

2.   Hanteer andere werktijden 


Werken de mensen in het bedrijf altijd van 7 tot 5? Dan is het hoog tijd om deze werktijden eens wat te verruimen. Hierdoor zorg je niet alleen voor een spreiding van het aantal mensen op kantoor, maar ook dat er een beetje lucht komt voor werknemers met kinderen die thuiszitten door de lockdown. Vraag aan iedere werknemer welke werktijden hun het beste uit zal komen. Zo zorg je voor meer lucht voor de werknemers en zal er uiteindelijk effectiever worden gewerkt. 

3.   Leg mondkapjes klaar 


Iedereen weet tegenwoordig wel dat ze een mondkapje moeten dragen in publieke binnenruimtes. Dat geldt dus ook voor kantoor. Wel is de regel gesteld dat het mondkapje gedragen moet worden totdat iedereen zit en dan af mag. Zodra men een bezoekje aan het toilet brengt of even koffie haalt, dan moet het kapje weer op. Het is hierbij wel belangrijk dat er minder mensen in dezelfde ruimte verblijven, er voldoende ventilatiemogelijkheden zijn en er afstand wordt genomen tot elkaar. Natuurlijk kan het ook gebeuren dat iemand eens vergeet om een mondkapje mee te nemen. Daarom is het slim om als werkgever mondkapjes kopen op je prioriteitenlijstje te zetten. Zorg ervoor dat er altijd voldoende mondkapjes op kantoor klaar liggen. Dan weet je zeker dat deze gedragen worden en men niet voor vervelende situaties komt te staan als het kapje vergeten is.