Belangrijke tips voor veiligheid in de horeca

0

Tijdens de drukke zomermaanden draaien veel horeca gelegenheden weer op volle toeren, tijd dus om na te gaan of het bij jouw bedrijf ook allemaal goed in orde is. Wat mag je bijvoorbeeld allemaal wel (en niet) eisen van je personeel, welke voorzorgsmaatregelen kan je nemen tegen overvallers en wat moet je doen bij een brand? Zaken waar je liever niet mee te maken wilt hebben, maar waar je wel op moet kunnen anticiperen. Uitzendbureau Doen Horeca uit Tilburg deed onderzoek en op basis hiervan delen wij de belangrijkste tips!

Wat te doen bij een overval?

Een overval voorkomen is helaas niet mogelijk. Wel kan je overvallers ontmoedigen en personeel trainen om met dergelijke situaties om te gaan. Een overval is namelijk niet alleen vervelend voor de financiële schade, maar kan ook een traumatische ervaring opleveren voor een werknemer. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt een gratis e-learning aan voor mensen werkzaam in de horeca. Tijdens deze digitale training wordt men middels korte voorbeelden laten zien hoe de kans op een overval kan worden verkleind en hoe er na een overval gereageerd dient te worden. Zo wordt er onder andere aandacht besteed aan het herkennen van verdachte situaties. Tijdens een overval wordt het RAAK-principe gehanteerd:

  • R: rustig blijven
  • A: acceptatie
  • A: afgeven
  • K: kijken

In de training wordt bij elke stap stilgestaan. Na afloop van de training wordt de kennis getoetst middels een examen. Wanneer de werknemer dit succesvol doorstaat, zal hij een certificaat ontvangen.

Last van vervelende gasten?

Als gastheer- of vrouw wordt altijd van je verwacht dat je de klant als koning behandelt, echter kan het altijd voorkomen dat je te maken krijgt met vervelende klanten. Zeker wanneer dit ten kosten gaat van andere klanten, wil je dit zo snel mogelijk in de kiem smoren. Je mag zelf de huisregels bepalen waar gasten zich aan dienen te houden, wanneer een gast dit niet doet, kan je diegene een ontzegging opleggen. Veel gemeenten hanteren tevens een Collectieve Horeca Ontzeggingbeleid (CHO), wanneer dit in jouw gemeente ook van kracht is, kan je hierop terugvallen bij het opleggen van een ontzegging. Hierin staan onder andere in welke gevallen een ontzegging kan worden opgelegd, voorbeelden hiervan zijn: diefstal, discriminatie, drugsgebruik of lastigvallen van andere gasten. Bij grote horeca gelegenheden of plaatsen waar relatief veel alcohol wordt genuttigd, is het tevens aan te raden een beveilger in de arm te nemen wegens een grotere kans op vervelende situaties.

Wat te doen bij afpersing?

Maar liefst 10% van de ondernemers is in de afgelopen 5 jaar afgeperst, een schrikbarend hoog percentage en dus iets om je bewust van te zijn. Het heeft namelijk niet alleen financiële gevolgen, maar heeft met name grote invloed op je mentale gesteldheid. Zo wordt in veel gevallen niet alleen de persoon in kwestie afgeperst, maar raakt ook de directe omgeving betrokken. Dit zorgt er vaak voor dat slachtoffers geen aangifte durven te doen door de mogelijke consequenties. Wanneer je met een dergelijke situatie te maken krijgt, is het af te raden de eisen van de dader(s) in te willigen. Hierdoor weten daders namelijk dat er wat te halen valt, geef ze nooit hoop. Wanneer je twijfelt wat te doen, kan je anoniem een vertrouwenslijn bellen (0800 2800 200). Doe daarnaast aangifte.

Leave A Reply