Rookbeleid op het werk, hoe zit dat eigenlijk? Wij leggen het uit!

0

Vandaag de dag rookt nog ongeveer 25% van de Nederlandse bevolking. Aangezien roken in Nederland onder de 18 jaar verboden is, blijkt een aanzienlijk deel van de bevolking dus met enige regelmaat een sigaret op te steken. Ook op de werkvloer is er een aanzienlijke kans dat één of meerdere van je werknemers rookt. Maar hoe zit het met de regels omtrent roken op het werk? Wat mag er wel, en wat mag er niet? In dit artikel leggen we je het kort uit!

Rookruimtes, zijn die verplicht?

Rookruimtes op het werk zijn niet wettelijk verplicht. Mocht de werkgever een rookruimte hebben ingericht dan dient deze wel groot genoeg te zijn, voldoende verlichting te hebben en een goede luchtreiniging bevatten. Is er geen rookruimte? Dan moet je als roker naar buiten om te roken. Roken in iedere andere bedrijfsruimte is verboden, zoals in de kantine maar ook op je eigen werkplek. Zelfs roken in bedrijfsauto’s of leaseauto’s is officieel verboden. Het overtreden van deze regels kan je een waarschuwing opleveren. Na meerdere waarschuwingen kan het zelfs een reden tot ontslag zijn!

Rookpauzes

Een werkgever is niet verplicht om rookpauzes in te zetten voor medewerkers die willen roken. De werkgever hoeft zich slechts te beperken tot de wettelijk voorgeschreven pauzeduur. Vaak is dat 15 minuten koffiepauze in de ochtend en 30 minuten lunchpauze in de middag. Echter kunnen veel medewerkers een rookpauze krijgen in overleg met hun werkgever. In veel gevallen werken ze dan wel wat langer door om ongelijkheden tussen wel- en niet-rokers te voorkomen. Hoe jouw werkgever daar tegenover staat, kun je natuurlijk het best even navragen.

Zorgplicht

De verantwoordelijkheid van een werkgever gaat bij rookbeleid vrij ver. Werkgevers hebben namelijk zorgplicht tegenover hun werknemers. Dit betekent simpel gezegd dat zij er redelijkerwijs alles aan moeten doen om hun werknemers te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Zo dienen zij ook te voorkomen dat werknemers worden blootgesteld aan rook. De werkgever is vrij om hieraan zelf invulling te geven mits het maar gebeurt. Ook houdt het in dat rokers aangesproken dienen te worden op hun rookgedrag wanneer het toch voor overlast zorgt.

Ben je als werknemer niet tevreden over hoe jouw organisatie omgaat met roken? Zorg er dan voor dat je een gesprek aangaat met je werkgever. Aan de hand van de regels omtrent roken, zal je samen hoogstwaarschijnlijk tot een goede oplossing komen. Een professioneel ventilatiesysteem kan daarnaast ook helpen bij het verzorgen van schone lucht op kantoor. Zo zorg je te allen tijde voor een veilige en schone werkomgeving!

Leave A Reply