De voor- en nadelen van ICT outsourcing

0

Een groeiend bedrijf komt op zijn pad een hoop vraagstukken tegen. Eén daarvan is het al dan niet uitbesteden van de automatisering. Als beginnend ondernemer is het vaak nog wel op te brengen om ICT in eigen beheer te hebben.

Wanneer je onderneming echter steeds groter wordt, groeit ook de omvang van de ICT. Je kunt er dan voor kiezen om nieuwe werknemers in dienst te nemen of huidige werknemers bij te scholen. In de praktijk blijkt dit niet altijd het gewenste resultaat op te leveren. Een alternatief is ICT outsourcing. Op welk moment kies je voor ICT outsourcing en wat zijn de voor- en nadelen hiervan? En hoe zit het met veiligheid? Wij gingen op onderzoek uit!

Voordelen: continuïteit, zekerheid en kennis

Als de keuze is gemaakt om te gaan voor ICT outsourcing, dan geeft dat binnen het bedrijf vaak een hoop rust. Het levert namelijk een interne ICT afdeling veel meer stress en gedoe op dan aanvankelijk gedacht wordt. Kennis speelt hierbij een grote rol. Niet binnen elk bedrijf lopen gekwalificeerde mensen rond met de juiste kennis van zaken om de automatisering van het bedrijf op zich te nemen. Soms is er slechts één medewerker of een klein select gezelschap dat zich ermee bezighoudt. Wanneer deze personen wegvallen, wordt de ICT ook niet meer beheerd.

ICT uitbesteden bij een ICT beheerder biedt daarin meer zekerheid en continuïteit. Gespecialiseerde bedrijven leveren vakmensen die de beste kennis paraat hebben om je onderneming op weg te helpen én te houden.

Nadelen: risico, afhankelijkheid

Ondanks dat over het algemeen enkel gespecialiseerde bedrijven bij de ICT outsourcing betrokken zijn, kan het voorkomen dat er onverwachte risico’s optreden, zoals altijd het geval kan zijn bij uitbesteding. Als ondernemer heb je graag alle touwtjes zelf in handen en het kan wrijving opleveren wanneer iets niet naar wens verloopt. Je bent namelijk in het geval van ICT outsourcing vaak afhankelijk van het ingeschakelde bedrijf. Bij een storing of systeemfout kan het vaak niet meer intern worden opgelost door gebrek aan kennis. Wanneer je dit uitbesteedt is het afhankelijk van de organisatie hoe snel dit kan worden opgelost.

Het maken van de keuze voor het uitbesteden van ICT-beheer kan ook behoorlijk lastig zijn. Natuurlijk is iedere onderneming uniek en vraagt elke situatie om een andere aanpak. Het is daarom verstandig alle overwegingen op een rijtje te zetten. Op die manier krijg je overzicht in jouw specifieke situatie.

Dit artikel wordt aangeboden door AAO, ICT beheerder voor MKB bedrijven.

Blogbeheerder van Werkveiligheidswijzer

Leave A Reply